+46 (0)10 641 10 10

info@aopa.se

AOPAs uppdrag

infrastruktur – piloter – underhåll

Sveriges situation gällande allmänflyg avviker negativt jämfört Europa och internationellt. Europa och andra delar av världen satsar medan Sverige försvårar. Det resulterar i förlorad konkurrenskraft och ökat beroende. Europeiskt allmänflyg bedöms enligt flera rapporter öka mer än 50% till 2030, men Sverige kommer fortsätta minska om inte politiken och myndigheter ändrar förutsättningarna och underlättar för allmänflyget.

Infrastruktur

– Ingenting är någonting utan infrastruktur!

Sverige behöver flyget och flyget behöver infrastruktur. Statlig, kommunal och privat infrastruktur möjliggör ett säkert, tryggt och effektivt flygande. Det omfattar flygplatser, flygfält, bränslehantering, tankstationer med mera.

Tillgången till flygplatser för allmänflyget har minskat drastiskt, likaså minskar infrastrukturen kring bränslehantering och service. Det får en negativ påverkan på allt flyg. Skolflyg, linjeflyg, kommersiellt flyg, brandflyg, firmaflyg och hobbyflyg. Därför arbetar AOPA aktivt för att övertyga staten och kommunerna av vikten att det finns flygplatser i hela landet. AOPA uppvaktar politiker, tjänstemän och andra beslutsfattare för att vända trenden och förbättra tillgången.

Piloter och elever

Antalet svenska piloter minskar stadigt, beroende på krångliga och dyra regelverk, samt begränsad tillgång på flygplatser och flygplan. Flyget spelar en viktig roll för samhällets utveckling avseende transporter, kommunikation, insatser vid kriser med mera. Framtida försörjning av svenska piloter till både det kommersiella och privata flyget är hotat. Områden som drabbas vid pilotbrist är skolflyget, brandflyget, ambulansflyget och tjänsteflyget som alla har en viktig roll i samhällsutvecklingen. AOPA verkar för att förbättra och förenkla möjligheterna att utbilda sig till och fortsätta verka som pilot. I det avseendet har AOPA bidragit till att förenkla certifikatreglerna för flygplan enligt Annex II.
 

Service och underhåll

Reglerna för service och underhåll av flygplan är alltför omfattande och kostsamma för allmänflyget. Myndigheterna anser att oavsett det gäller stora eller små, kommersiella eller privata flygplan så ska samma regelverk efterlevas. EASA har äntligen ändrat sitt synsätt efter att AOPA belyst orimligheten i detta. EASA har fastställt Light Part M som avsevärt förenklar service och underhåll för det mindre och lättare flyget. Därmed reduceras kostnaderna och förbättrar effektiviteten samtidigs som säkerheten bibehålls jämfört med tidigare regelverk. AOPA skapar resultat.
 

Lagstiftning och regelverk

Politiken i Sverige och Transportstyrelsen övertolkar och adderar regelverk som missgynnar allmänflyget i Sverige jämfört övriga Europa. AOPA uppmanar Transportstyrelsen att spegla Europa och flygfartsorganet EASA (Europeiska unionens byrå för luftfartssäkerhet (European Union Aviation Safety Agency)).